tisdag 13 januari 2009

Sjäv är bäste dräng

Satt och lyssnade på radion idag och man skulle ringa in om man skickat eller fått något konstigt eller roligt brev någon gång. Jag ringde in, men kom inte med så jag får berätta här istället. 1987 i augusti ryckte jag in för militärtjänstgöring på örlogsbasen i Karlskrona. Efter en hel del tur hamnade jag på HMS Carlskrona och långresan. jag återkommer till denna resa i senare blogginlägg. Nu till saken. Efter lumpen satt man ju och hoppades att man inte skulle behöva göra någon repmånad. Efter ett par år damp det ned ett brev från försvarsmakten och man drog sig för att öppna brevet. Nåväl jag öppnade brevet och läste då att jag nu inte längre var till försvarsmaktens förfogande och att vid eventuell ofred får jag vidare order från min arbetsgivare. Detta passade mig utmärkt eftersom jag vid det tillfället hade eget företag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

På den där långresan fick ni väl god mat?
Jag har ännu inte glömt fiskbullarna i currysås , som de besökande anhöriga bjöds på ,när båten låg i Berga!

Jens sa...

Jodå. maten var det aldrig något fel på. Det enda man kunde drabbas av var så kallad plåtsjuka. Då kunde det mesta vara "åt helvete" inklusive maten, men oftast var det bara att man varit till sjöss för länge och längtade iland.

Anonym sa...

Vi inom Armén drabbades också av plåtsjuka efter en tid i fält och en kost som bara bestod av konserver.
Speciellt om vi fick chili con carne drabbades jag av plåtsjuka.