måndag 17 mars 2008

Avgifter

Igår såg jag de första tussilagona i slänten på södersidan av huset. Jag kan nog se dom idag med om jag hittar dom under all snö. Mars är nog den värsta månaden på året. Ena dagen får man förhoppningar om att det snart är vår för att nästa dag kallt påminnas om att än kan Kung Bore.

Jag var med i en undersökning från DHL för ett tag sedan. Jag hade skickat ett paket med dom och då ville de veta vad jag hade för åsikter om dom som leverantör. Som ersättning skulle jag då få skicka nästa paket gratis. Det enda jag skulle göra var att skicka ett brev med kvittot samt uppgifter om vilket konto dom skulle sätta in pengarna på. Detta blev väl lite för krångligt för dom så dom skickade en bankgiroutbetalning på 110 kronor. Idag efter jobbet åkte jag så ner till banken i stan som vitt och brett hade skickat ut reklam att nu minsann har dom öppet till klockan 18 varje dag. Nu visade de sig att banken inte hanterar kontanter efter klockan 13. Varför en bank har öppet till klockan 18 och inte hanterar i mitt tycke bankärenden efter klockan 13 övergår mitt förstånd men dom har säkert en bra anledning som jag som en simpel medborgare inte förstår. Jag blev således hänvisad till Svensk Kassaservice. Väl där visade de sig att Svensk Kassaservice tar en avgift på 35:- för att sätta in mina pengar på mitt konto på banken som inte hanterar bankärenden efter klockan 13. Jag passade samtidigt på att fråga om det möjligtvis skulle gå för sig att köpa ett frimärke också. -"Det får du köpa på ICA city" blev svaret.

Kontentan blev att för att få ut mina 110:- fick jag köra en omväg på 2mil i snöblasket och när jag väl fick in mina 110:- på kontot blev det 75:- kvar samt en promenad genom stan till banken,kassaservice samt ICA.

Jag kommer ihåg att inför valet senast hade varje partiledare blivit inbjudna till SVT för en timmas utfrågning och när Lars Ohly satt där fick han frågan om han någon gång ångrat ett beslut. Han svarade då: - Ja, jag ångrar att jag gick med på att privatisera posten och SJ. För ingen kan väl påstå att det blivit bättre sen privatiseringen.

En klok man den där Ohly

Kaffedax!

1 kommentar:

Lae i Nordtorp sa...

Jag hoppas det är fler än Lars Ohrly som ångrar dessa beslut. Men det är tydligen väldigt svårt för politiker att erkänna sina misstag och rätta till dem.
Sverige har för låg population och är för glest befolkat för att ge möjlighet till den konkurrens, som var avsikten med beslutet.