tisdag 18 mars 2008

Hockey


PÅ skärtorsdagen åker jag till Frölundaborg för att se Frölunda ta sig vidare till semifinal. Stämningen i denna arena är något utöver det vanliga. 8800 fans som i stort sett hänger in över isen och får taket att lyfta. 2006 gick en av finalmatcherna (också mot Färjestad)på långfredagen och det var 20 grader varmt ute och en härlig vårdag. Inne i hallen blev det så varmt att det blev dimma över planen och ölen tog slut i första periodpausen.

Anledningen till att jag gillar just Frölunda har sin förklaring ända tillbaka till min barndom. Jag kanske var 11,12 år när det visades en match mellan Frölunda och AIK på tv. På den här tiden hade AIK en av de "värsta" klackarna, de så kallade apberget som till och med en del spelare hade svårt för. Frölunda hade då en spelare som heter Anders "Brosan" Broström som inte brukade kliva undan för någon eller något. Han hängde dit den avgörande pucken bakom målvakten i AIK och "apberget visade givetvis sitt missnöje. Brosan tog då en tur förbi apberget med långfingret i luften. Då var det nära att Johanneshovs istadion revs. I just det ögonblicket blev jag ett Frölundafan.

PS. Anders Broström är den enda spelare i elitserien som vunnit utvsningsligan 3 gånger. "Prestationen" blir inte mindre av att han lyckades göra det 3 säsonger i rad.

1 kommentar:

Anonym sa...

I kväll tar vi dom!!!!!!!!