fredag 6 februari 2009

Melodifestivalsdax

En gång på sent 70-tal sa den färgstarke mannen Sten Broman följande om dragspel: "Detta djävulens instrument!" Det är väl inte riktigt på den nivån när det gäller vad jag tycker om melodifestivalen, men bra nära. Senast jag såg melodifestivalen var 1983. Varför jag vet det är att jag 1984 såg filmen 1984 på Folkan i Borås samma kväll som finalen gick. Vi var 5 stycken i lokalen varav 2 gick efter ungefär halva filmen. Sedan dess har det gått ren hysteri i detta spektakel.

Apropå Sten Broman hittade jag lite roliga citat på wikipedia.

"Fula fruntimmer är det djävligaste jag vet. Fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar är en treenighet i djävlighet"

"En gentleman, det är en person som kan spela dragspel - men väljer att avstå"

"Unge man! Papper använder jag bara på ett ställe på kroppen, och jag kan garantera att det är ICKE i ansiktet" (när han fått en pappersservett på en restaurang)

"Är man bara tillräckligt begåvad, behöver man ingen motion"

Den första gillar jag skarpt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar du fula fruntimmer som spelar dragspel och joddlar?

Anonym sa...

Jag har ett dragspel som förvaras så fint i sin väska. Jag önskar faktiskt att jag skulle kunna spela "riktigt" på det för jag gillar dragspel och jag lovade maken när jag fick det att lära mig. När jag tar några toner nån gång då och då ser katterna med förfäran på mig och drar sig undan. Så nån uppmuntran får man inte precis att lära sig. Men ta ut melodierna, det kan jag. Värre är det med basen. Det är betydligt lättare att spela gitarr, vad det nu kan bero på.