onsdag 25 juni 2008

Datorbygge


Nu har jag gjort lite nya framsteg med mitt senaste datorbygge! Kanske skall börja med att tala om att Carina som är en vän av ordning inte ser på detta skrivbord med blida ögon.Jag beställde lite delar från Tyskland som inte passade, men efter lite konsultation med Angier på firman där jag beställde är jag mycket nöjd. Datorer är ju ganska noga med att ha stabil strömtillförsel på 12 volt och därmed en stor klump på baksidan med en fläkt som för oväsen. Det finns lösningar som är fläktlösa och dom är inte gratis kan jag meddela.
Nu har jag en lösning som levererar 12 volt till datorn MEN jag kan ansluta vilken adapter som helst som ger mellan 6 och 30 volt! En fläkt borta och nu skall nästa bort.

Vad är grundtanken med det här bygget då? Jo, den skall vara så liten som möjligt med mesta möjliga prestanda och helst helt fläktlös. Den är i dag stor som en bärbar dator men lite högre, den har prestanda som är bättre än de flesta vanliga datorer samt att jag i nästa vecka kommer att "operera" bort den sista fläkten och ersätta den med något som kallas heatpipekylning.

1 kommentar:

Anonym sa...

..Är inte fläkten till för att kyla ner eländet? Men man kanske kan koka kaffe på den istället. Då kommer den till dubbel användning om man så säger. Ifall...