söndag 1 juni 2008

Var finns logen?

















Carina och jag tog oss en liten tripp till Öckerö över dagen igår och tog en liten picknick. Jag hörde varken dragspel eller bas som Cornelis sjunger i visan om Fredrik Åkare och Cecilia Lind.Vi var där förra året och hittade en liten fin vik att sola i. Nu var det lite vind i går på den sidan av ön så vi tänkte att vi kollar om vi hittar något på andra sidan och åkte lite på måfå. Vi hittade en liten väg som vi inte hade en aning om vart den ledde, men vi hittade en parkering och hade då utsikten från bild 1. Efter lite traskande hittade vi en stig som ledde ner mot vattnet och där hittade vi en sandstrand som kanske var 15 meter bred (bild 2) och en liten gräsplätt stor som en normal trädgård och ett annat par som låg och solade. Ibland skall man ha tur.

När vi kom hem på sena eftermiddagen såg jag att det såg ut som vanligt vi våran strand: Tjockt med "stadsbor". Inget fel i det. Jag förstår att dom också vill komma ut och bada i det här vädret. Men man kan inte låta bli att tänka på vårat "fynd" till strand som vi gjorde idag.

PS. Jag har lagt in platsen på gps:en så jag hittar dit igen
Sitt nu inte för länge vid datorn och läs bloggar utan stick ut näsan i klorofyllen istället för det skall jag göra.

5 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Dragspel och bas hördes säkert senare på kvällen från bryggan. Logen ligger Stockholms skärgård. Positionen för viken skulle vara intressant men om du lägger ut den kommer stabora och stå i kö. Man skall vara rädd om sina ställen!

Anonym sa...

Kan det vara Grötö som syns på bild 1?
I så fall är den överbefolkad.
Jag har förresten premiärbadat 31 maj!

Anonym sa...

När jag kom på att förstora bilden , såg jag att det inte kan vara Grötö.
Det måste vara Hönö!?

Jens sa...

Eftersom anonym nu verkar ha gnagt på den här nöten ett tag skall jag inte förstöra resten av sommaren utan härmed avslöja att det rör sig om Källö/Knippla. Det rör sig inte om Rörö i alla fall

Anonym sa...

TACK!!!!
Grötö är en mycket liten ö nära Öckerö och Hönö.Som piga somrarna 59 o 60 kom man bara därifrån varannan helg när man var ledig.
På kvällen gick inga båtar.Det fanns ett semesterhem för handikappade , och det har blivit utbyggt.
Jag har inte sett ön sen 1960.