söndag 15 juni 2008

Tågtur på Sandlidsbanan




Eftersom jag själv inte längre har barn i en ålder lämplig för att åka på miniatyrjärnväg övertalades svågern med sina 3 barn i åldrarna 7 och 3 1/2 x2 (den blev jobbig, tvillingar på 3 och ett halvt) och då kändes det som man hade en anledning att åka dit. Med tanke på de människor som sysslar med denna järnväg så är nästa lämpliga ålder att vistas här någon gång efter pension. Men Borås miniatyrångloksällskap skall ha en stor eloge för det arbete som de har lagt ner på denna fantastiska anläggning. Eftersom sällskapet inte annonserar när det är öppet för allmänheten kan man kolla på deras hemsida om man nu skulle vara intresserad.

Med tanke på det där roliga stället akuten som skrev om tidigare kom jag att tänka på en berättelse som jag hörde på radion för ett tag sedan. En kille ringde och berättade om hur han som "helgpappa" hade tagit med sina barn på en picknick i det gröna och dom hade haft en underbar dag. Väl hemma och med barnen i sängen satte han sig i soffan och tog en pilsner och kände sig nöjd. Och precis som sinnebilden av killar som sitter i soffan i bara kalsonger var han ju tvungen att klia sig på sina genitalier. Det är då han upptäcker att han har fått en fästing på förhuden! Paniken tar till, vad göra nu? Han kan ju inte väcka barnen för att åka till akuten. Nej in i badrummet och fundera på om man skall vrida åt höger eller vänster när man nyper tag i den för att ta bort den. Med tanke på borrelia och andra hemska sjukdomar känner han att han MÅSTE få bort den nu. Tänk om han blir dödsjuk nu och barnen ligger i sina sängar. Höger eller vänster? Höger eller vänster? Det är nu paniken tar över och han börjar tänka irrationellt. Han kommer på den "briljanta" lösningen att ringa på hos grannfrun och fråga om han ta bort fästingen! Hon har ju hund och måste ha tagit bort sådana innan!

Jag kommer inte ihåg exakt hur historien slutade, men jag kan tänka mig att om man ringer på hos grannfrun en lördagkväll och frågar om hon kan ta bort en fästing från föhuden så kan gransämjan bli en aning frostig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

...kommer osökt att tänka på reklamen om "..ifall du får oväntat besök"

Anonym sa...

Nu fick jag mig ett gott skratt igen!
Och ett nostalgiskt leende vid tanken på Sandlidsbanan.Jag kom inte ihåg att den hette så, men våra barn åkte där på den gamla goda tiden.

Jens sa...

anonym nr2 "gamla goda tiden" inträffade när?

Vore kul om man fick lite feedback vilka alla dessa anonyma är