onsdag 6 augusti 2008

Klimatsmart?

Läste på text tv att enligt Göteborgsposten är det inte så bra för miljön att kolsyra sitt vatten själv med en Soda Stream eftersom kolsyrepatronerna återladdas i Tyskland som är det enda stället i Europa där man kan göra detta och dessa skickas med lastbil. Av en kolsyrepatron får man cirka 35 1,5 liters flaskor. VILKET SKITSNACK! Jag är fullständigt övertygad om att patronerna inte skickas till Tyskland en och en utan kanske 10000 åt gången. Vad väger 1 kolsyrepatron jämfört med 35 petflaskor Ramlösa eller Loka som oxå måste transporteras? Tills någon överbevisar mig att det är bättre att köpa vatten från Skåne än att "bubbla" mitt eget vatten kommer jag att fortsätta med min soda stream.

Har även (i miljöns tecken) skickat ett mail till ICA Maxi idag. I deras frys fanns nämligen 5 små paket med krokodilfileer, zebrafile och känguru. Snacka om att transporterna av dessa "exklusiva" produkter förstör miljön. TA BORT!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad bra!
Fortsätt sätta tummen på ögonen på dom!

Fritt ur hjärtat sa...

Jaaa, det där med patronerna fick mig nästan att se svart! Hur kan man tolka saker och ting bara för att få rubriker....

Jag hackar, nej säger ständigt till i min ICA butik, de går omvägar när jag kommer.. men det ger faktiskt resultat! Konsumentmakt!

Anonym sa...

Det här om patronerna stod det om i vår stora drake i dag.
Även om att ostron trivs bättre och blir godare i svenska vatten , än i franska!
Hurra!

Lae i Nordtorp sa...

I Nordtorp har vi järn i vattnet. Skall vara bra för blodet och vi behöver inte bubbla till det. Om whiskyn blir svart i stället för brun vid vattenblandning är det dags att köra reningsverket. Annars får man sig ett järn direkt ur kranen.

Anonym sa...

I dag läste jag i Draken att patronerna ska komma att laddas i Sverige när handelsöverenskommelsen har gått ut.Så bubbla på du!