tisdag 4 november 2008

Val i USA

Jag tänkte ett tag att jag inte skulle röra vid ämnet, men jag har funderat lite. Jag tror att det är fler svenska reportrar som bevakar valet i Usa än det är som bevakar vårt eget val. Så uppskruvat! "-Men det är viktigt för Sverige hur det går i valet i Usa"svarar reportarna. Varför då undrar jag. Trodde i min enfald att Sverige var en egen suverän stat som sköter sin egna affärer (hur de affärerna sköts av vår regering lämnar jag utan kommentar) . En eloge i alla fall till både SVT och Tv4 som visat intressanta dokumentärer om Usa senaste veckorna. En som jag fastnade för var den om gruppen Dixie Chicks om hur en illa vald mening kan (nästan) förstöra en karriär.

Vem vinner valet då? Själv tror jag att båda förlorar, en som inte blir president medans den andra kommer ha 4 förlorade år vid makten. Jag tror att de kommande 4 åren kommer att bli helvetiskt stålbad för Usa. Med en kraftigt övervärderad valuta och en slumrande stormakt i form av Kina kan det bli tufft att upprätthålla nationens ekonomi.

Inga kommentarer: