tisdag 21 december 2010

Wikileaks

Häromdagen såg jag Dokumentären Wikileaks-med läckan som vapen. Julian Assange är en udda figur som är lite svår att komma underfund med. Man kan ju konstatera att Usa gärna skulle vilja få tag på honom, skicka honom i fängelse och kasta bort nyckeln. Julian tog allt sitt material och drog till Sverige tack vare det lagar som vi har. Allt lade upp på internetleverantören PRQ´s servrar och där ligger det säkert. Som av en händelse dyker det upp en anmälan om våldtäkt mot Julian i Sverige. Detta kan man bara spekulera i om det stämmer om det är ett "beställningsjobb" från det stora landet i väster. Sverige är ju känt sedan tidigare att springa ärenden åt USA när dom så vill (jag tänker på åtal och dom mot piratebay samt skumma flyg som hämtar folk till Egypten) Nu finns det ju även andra som springer ärenden åt USA. Jag tänker då på att det inte går att föra över pengar till Wikileaks via Visa, Mastercard samt ett stort antal banker. Enkelt kan man konstatera att USA tycker det finns en del "jobbiga" uppgifter i det material som Wikileaks kommit över.

Sedan finns det en annan sida som försvarar Wikileaks genom hackerattacker mot de som inte vill att man skall kunna föra över pengar till Wikileaks, den delen kan jag förstå. Men jag kan inte förstå varför man attackerar svenska åklagare för att "försvara" Julians än så länge påstådda våldtäkt. Jag kan inte på något vis försvara ett våldtäktsförsök även om det i detta fall kan verka suspekt. Det kan i och för sig verka konstigt att Julian inte vill bli utlämnad till Sverige. Antingen är det så att han är skyldig och därför inte vill hit, eller så vet han något som vi inte vet (att det är USA som vill åt honom) eller så anser han (och hackarna) att Sveriges rättssystem inte är tillförlitligt. Va! tänker ni läsare vi som är en sån präktig nation. Jo, men man kanske måste se det fråm ett utländskt perspektiv. Vi hade en kille som stod mordåtalad i Grekland för ett antal år sedan efter en semester där. Var det någon i Sverige som litade på det Grekiska rättsväsendet då?

Är det då rätt av Wikileaks att publicera material på det som dom gör? Jag själv är fortfarande väldigt kluven i frågan. För den som vill finns filmen här

Inga kommentarer: