torsdag 22 maj 2008

Det börjar kosta


Lagom inför sommaren har de oljeproducerande länderna kommit på att "råoljelagren börjar sina". För vilket år i ordningen som detta råkar hända just i maj vet jag inte, men det är konstigt att det sker lagom till att folk börjar åka till sommarstugor och på andra utflykter och kanske kör några mil extra jämfört med övriga året. Häromdagen var det en väldigt läsbar artikel på Borås Tidnings debattsida skriven av Kenneth Winsborg från bensinskatteuppror.se

Om man nu vill vara miljövänlig och köra på alternativa bränslen känner i alla fall jag mig ganska vilsen. Etanolen får mycket skit i pressen just nu (lobbyism från OPEC?), biogas var tankar man det? Elbil, för dåliga batterier än så länge. Vätgas, ej tillräckligt utvecklat än.

Jag kommer köra vidare med min bensinbil ett tag till tills man ser varthän det barkar. Annars vet jag en riktigt miljövänlig bil som kan ses här ovan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oavsett allting annat , så har jag en bestämd känsla av att du fyller år en av dessa dagar?
För att inte glömma att hurra , så gör vi det nu: HURRA , HURRA , HURRA , HURRA!!!!!!!

Anonym sa...

Så här skriver C.D. af Wirsen
:
Den glada vår står utanför
med blad och blom på marken,
man trädgårdssångarns visa hör
som ljuder milt i parken.

Det lätta vårregn upp har väckt
i kapp med solens blickar
de små violers fagra släkt,
kastanjeblomman nickar.

Lae i Nordtorp sa...

När jag fått miljöbilspremien kan jag köpa mer än tusen liter etanol. Jag kan parkera gratis i Borås och Göteborg samt slippa vägtullarna i Stockholm. Allt detta utan några bevis för att det har en positiv miljöpåverkan. Det kanske rent av är tvärt om. Visst är Sverige, bortsett från vinterhalvåret, fantastiskt fantastiskt.