fredag 16 maj 2008

Ett päron till Farsan




Just nu är en fantastisk tid när naturen vaknar till liv. Killingänget gjorde en film en gång som heter Fyra nyanser av brunt. Jag kan bli helt mållös av hur många nyanser av grönt man kan se i naturen nu.

På bilderna syns mitt päronträd (lite blommor) och mitt äppelträd (mycket blommor). Äppelträdet verkar att ha trivts jättebra och har alltid gett mycket frukt. Päronträd är ju som bekant lite mer "svårstartade" och vill gärna ha några år på sig för att etablera sig. Därför var jag väldigt glad förra året när päronträdet slog till på våren med hela 5 blommor! Av detta blev det 3 päron varav 2 hamnade under gräsklipparen. Vad jag drog för ramsa då skall vi inte prata om, men i ren vrede åt jag upp det enda päronet från 2007 års skörd. Detta året är det nof i alla fall 50 blommor på trädet och det blir nog svårt att lyckas köra över 49 stycken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis och lycka till med dina fruktträd! Det låter härligt , rena paradiset.
Själv har jag varit ute i regnet och plockat liljekonvaljer.
Det är andra veckan nu , så långt före Mors Dag.
Gullvivorna som brukar vara färdiga till Erikdagen , är redan osynliga i det långa gräset.
Eller redan utblommade.

Lae i Nordtorp sa...

I år har vi också många blommor. Men det har varit så förr och så kommer det en köldknäpp innan blommorna är ordentligt pollinerade. Då blir det ofta som du beskrev. Ett att äta och några till gräsklipparen. Men jag håller tummarna för en god skörd i år för både er och oss.