tisdag 15 juli 2008

Bra mat


Ibland önskar jag att det fanns en saluhall i Borås med lokalt producerad mat. Jag menar då inte någon då inte någon saluhall i samma klass som den på Östermalm i Stockholm utan en mer "vardaglig" hall utan hummerklor för 400 spänn. Kanske någon/några bönder med sina produkter allt efter säsong, kanske en slaktare och en bagare, ett fiskstånd och lite annat smått och gott. Det är nämligen inte helt lätt att hitta lokala produkter. Det finns en bra slaktare vid busstorget som jag kan rekommendera och så finns det en i Kulla på vägen mot Hulu som har öppet torsdagar. Varför skall jag köpa köttfärs på Maxi eller City som är berett på Ica´s anläggning i Västerås och som är packad i någon gas för att den skall hålla längre? Det finns faktiskt en del lokalproducerade mejerivaror. Jag tänker på Gäsene ost, Wernerssons ost samt Falköpings mejeri.

Kanske skulle en saluhall kunna passa in vid "pisseberget" som det kallas i folkmun i Borås. Den kullen har ju politikerna funderat länge på vad dom skall gör med/av. Slänger med en bild tagen precis när man kommer från centralstationen. Kan misstolkas lite om man inte är från stan. Hur kommer jag till cityringen?

3 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

`å kära nån, jag skall aldrig köra i Borås, det förstår jag av den skylten!

Intressant ämne du tar upp om maten, kan du inte ligga på dina producenter så du vet vart de levererar? Vi köper ju Kaprifolkött och Kött från Gröna gårdar, men de finns i våra vanlig butiker. Annars får du ligga på butiken du brukar handla i så att de tar hem det du faktiskt vill ha. Jag är troligen en mardröm i min butik, frågar och påpekar alltid vad som saknas och att det har tagit in fel märke. Man märker att det har effekt om man är engagerad.
Trevlig blogg du har, underfundig, det gillar jag.

Jens sa...

Man får "jobba" lite om man vill bra matprodukter. Kan rekommendera filmen We feed the world om Du ännu inte sett den. Jag har även lagt till en länk till din blogg som jag tycker är intressant

Fritt ur hjärtat sa...

Den filmen har jag inte ens hört talas om... Är annars väldigt engagerad och väljer alltid Krav och Bra miljöval. Tjatar ständigt i mina butiker, men det sa jag visst;-)
Jag har inte hunnit länka till dig än, men du ligger i favoriter, tackar Lae för det!