onsdag 2 juli 2008

Sprit är också konst


Som medlem i Ellos konstklubb hade jag förmånen att vinna en tavla vid dragningen 2006. Tavlan är en akvarell föreställande en dansk segelbåt av någon sort(Lae kommer säkert kommentera att det är en skonare eller nåt) som heter Matilde. Konstnären vars namn jag glömt börjar på Stig och sedan F______ . Den går inte att utläsa. Jag vet inte om han tyckte att tavlan blev en tavla, men han hade i alla fall godheten att komplettera tavlan med följande recept och det var därför jag valde tavlan.


Fyrings kryddbrännvin efter recept från 1760.
Citronskal från en halv citron.
1 torkat pommeransskal
1 tsk torr krusmynta
2 tsk anis
1 tsk hel koriander
4 stötta körsbärskärnor
1/2 bit hel kanel
1 tsk fänkål
1/2 tsk brödkummin
1 tsk angelica (vad är det?)
4 st torra rosenknoppar
1 liter renat brännvin
1 kvist johannesört
Blanda alla ingridienser i en 1/2 liter brännvin. Låt stå i 4 till 5 dagar. Sila sedan bort örterna. Tillsätt blandningen till resten av brännvinet försiktigt så att blandningen blir angenäm.

Detta recept skall prövas under semestern. Tyvärr är det 2 1/1 vecka kvar till denna, men jag har ju å andra sidan då lite tid på mig att fixa en del av ingridienserna. Jag tror att tavlan kan bli ännu finare efter lite kryddbrännvin.

4 kommentarer:

Lae i Nordtorp sa...

Hej Jens!
Jag har gjort en kommentar tidigare på detta inlägg. Den har fallit bort så jag försöker igen.
I min värld kallas konstverkets flytetyg för kutter. Intressant recept förr resten. Skall provas vid tillfälle.

Jens sa...

som du kanske såg har jag tagit reda på vad angelica var för ört.

Anonym sa...

Jag såg det. Hittar vi den så blandar vi. Har du möjlighet att titta över någon dag, jag har problem med minnet. Inte bara mitt eget utan även datorns. Allt blev värre när jag köpte en extern hårddisk.
-lae

Jens sa...

Jag kan hjälpa dig med det ena minnet(datorns) men inte det andra. Det andra kanske blir bättre när förtäring av brännvinet sker. Jag kan kika ut till Nordtorp på Lördag om det passar?